Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?

Tuż przed świętem Przemienienia Pańskiego, które dla kościoła przy ul. Pijarskiej 2 w Krakowie jest patronalnym wezwaniem, gdzie też cały malarski wystrój ideowo podporządkowany jest freskowi Franciszka Ecksteina ze sceną na Górze Tabor zapraszamy na kolejne „Pijarskie Spotkania ze Sztuką"...

Tym razem O. EUGENIUSZ GRZYWACZ SP przeprowadzi słuchaczy przez najważniejsze wątki ikonograficzne sceny „Przemienienia Pańskiego", zaczynając od teologii zapisanej w prawosławnej ikonie, przez tablicowe ujęcie malarstwa gotyckiego, dzieła sztuki nowożytnej aż po współczesne aranżacje tego tematu.

Ze względu na znajdujący się w kościele fresk najwięcej czasu poświęci omówieniu dzieła Rafaela „Przemienienie Pańskie", które było pierwowzorem obrazów tej tematyki dla Ecksteina i jego ucznia Andrzeja Radwańskiego, wychowanka krakowskich pijarów, oraz dla znajdującego się wewnątrz pijarskiego kolegium obrazu Władysława Łuszczkiewicza.

„Przemienienie Pańskie" Rafaela jest najbardziej znaną na świecie realizacją artystyczną tego ewangelicznego wydarzenia, a równocześnie najbardziej nowatorskim z obrazów Księcia Malarzy, który malując go zakończył swoje 37-letnie życie. Dlatego dzieło to po raz pierwszy na widok publiczny wystawiono przy marach ze zwłokami malarza, aby mieszkańcy Wiecznego Miasta mogli pożegnać i opłakać tego geniusza renesansu. Giorgio Vasari później zapisał: „...kto te martwe ciało i żywy obraz zobaczył, tego duszę przepełnił głęboki żal...".

Malarz umarł, ale obraz zaczynał żyć...

W części muzycznej usłyszymy małżeński duet profesorów Akademii Muzycznej: BARBARĘ ŁYPIK-SOBANIEC i TOMASZA SOBAŃCA. Zagrają utwory na wiolonczelę, marimbę i inne instrumenty perkusyjne.